Jumaat, 23 Oktober 2015

KES PEMBUANGAN BAYI APAKAH KESUDAHANNYA?

    



Malaysia telah mendapat kemerdekaan pada tanggal 31 Ogos 1957 iaitu lebih lima puluh lapan tahun yang lalu. Selaras dengan kemerdekaan, pembangunan negara ini juga semakin berkembang pesat setaraf negara-negara membangun yang lain. Malaysia juga semakin menapak ke hadapan untuk mencapai status negara maju. Namun begitu, pemikiran sebahagian daripada penduduk negara ini masih lagi kuno. Hal ini dapat dikaitkan dengan kes pembuangan bayi yang semakin berleluasa di Malaysia. Individu yang terlibat dalam kes ini kebiasaanya terdiri daripada golongan remaja. Persoalannya apakah yang menyebabkan berlakunya kes ini? 


           
                              Sumber : Harian Metro Ahad 5/10/2010


             

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Kes pembuangan bayi dari tahun 2004 hingga 2010 sahaja terdapat sebanyak 555 kes yang dilaporkan. Statistik ini tidak termasuk kes pembuangan yang tidak dilaporkan.

Antara faktor utama yang mendorong kepada berlakunya kes pembuangan bayi ialah faktor kurangnya didikan agama. Peratusan remaja yang terlibat dalam kes ini kebiasaanya kurang pengetahuan dari segi didikan agama dan nilai moral. Golongan ini selalunya tidak dapat membezakan perbuatan baik dan buruk. Mereka melakukan sesuatu perkara mengikut kemahuan diri tanpa memikirkan kesan baik dan buruk yang akan terjadi. Cinta yang menebal kepada pasangan juga mempengaruhi perbuatan zina seterusnya berlakunya pertambahan kes pembuangan bayi di negara kita ini.

Runtuhnya institusi kekeluargaan  juga penyebab berlakunya isu ini. Institusi kekeluargaan memainkan peranan penting dalam membentuk peribadi individu terutamanya golongan remaja. Remaja memerlukan perhatian yang lebih pada tahap ini. Hal ini kerana, golongan remaja sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan mengalami banyak perubahan drastik. Akibat daripada itu, remaja  sering kali mempunyai emosi yang tidak stabil dan mudah terpengaruh. Sifat ingin tahu juga menyebabkan golongan ini melakukan sesuatu di luar jangkaan. Pada masa ini, ibu bapa bertanggung jawab membimbing  dengan menerapkan nilai-nilai murni dan pengetahuan ilmu agama dalam diri anak-anak.


Selain itu, media massa juga merupakan penyebab berlakunya peningkatan kadar pembuangan bayi. Ini kerana, maklumat dengan mudahnya boleh diakses menggunakan media elektronik seperti telefon pintar, internet. Tidak dinafikan bahawa media elektronik mempunyai banyak kebaikan, tetapi ianya juga mempunyai banyak keburukan. Antaranya laman sosial yang memaparkan gambar dan video yang tidak sesuai ditonton. Oleh itu, remaja mudah melayari apa sahaja yang mereka kehendaki termasuk juga bahan-bahan lucah dan filem berunsurkan seks. Akibatnya berlaku penzinaan yang membawa kepada lahirnya anak luar nikah dan masalah pembuangan bayi di Malaysia.


Jesteru itu, semua pihak harus memainkan peranan masing-masing untuk mengurangkan bilangan kes pembuangan bayi di negara kita. Masalah ini akan menjadi lebih teruk jika tidak ditangani dengan segera. Kerjasama semua pihak adalah penting dalam membendung masalah kes pembuangan bayi di Malaysia. Selaras dengan pencapaian negara menjelang tahun 2020, Malaysia juga mempunyai kadar kes pembuangan bayi yang rendah di dunia.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan